33 / 5. Folt, tömeg
Kiváló gyakorlat az amikor először két, majd három és négy árnyalatot használok következetesen. A kockológiát illusztráló rajz is ezzel a módszerrel készült, azzal a trükkel kiegészítve, hogy egy kartonlapot használtam a korrekt élek kialakításához. A megdolgozni kívánt résszel szemben lehelyezett papír biztosította, hogy a rajzszén nem ment át a formahatáron. A fehér hajú férfi szénrajza tipikus háromtónusú megoldás. Hunyorítva könnyebb az árnyalatok szétválasztása, és ez a módszer jó alap lehet a kép továbbfejlesztéséhez. Jobbra középen a vázlatrajzolás jelzőtónusokkal gazdagított változata, mely némi tömeghatást is kölcsönöz. Ezt akkor alkalmazzuk, amikor a modell rövid ideig látható ugyanabban a helyzetben. Ezen jegyzetrajzokat később komolyabb munkához felhasználhatjuk. Lényeg az hogy mindig a látható, érzékelhető világból induljunk ki és legyen a műnek valóságtartalma. Ebből aztán eljuthatunk akár a legerősebb elvonatkoztatásig (absztrakció). Alul kapott helyet egy ceruzarajz, ahol az árnyék eloszlása érzékletesen tagolja a tárgy képét. Pontos megfigyelés és türelem szükségeltetik. Ahogyan Barcsay Jenő, a híres anatómia professzor mondhatta volna: -" tartsd szárazon a puskaport és hegyesen a ceruzád" - (apám szerint állandóan kihegyezett ceruzával rajzolt). |
A legkeményebb sötét-világos kontraszt az árnykép vagy sziluett, egy megrendelés ürügyén én is kipróbáltam. |
|
A műfaj egyetlen magyarországi képviselője Dluhopolszky László karikatúrista: |
AZ ÖSSZES OLDAL A RAJZISKOLA BLOGBAN ALL PAGES IN BLOG |
TÓNIÓ ÖSSZES WEBOLDALA TONIO’S ALL WEBSITE |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése