| | Legolcsóbb és legsokoldalúbb eszközünk a rajzszén. Az égetett szén egy elszenesített mogyoróvesszőből, míg a préselt szén nagy nyomással összepréselt anyagból készül. Az elsővel a halvány árnyalatokat a középtónusig, az utóbbival az erősebb feketéket érjük el.
A mintarajzon mindkét rajzeszköz együttes alkalmazása megtalálható, a gipsz-szobor fehértől a középsötétig terjedő tónuskáláját így tudtam érzékenyen lekövetni. Jellemző a felülről érkező erős súrolófény, amely az alsó, árnyékban lévő részen az asztal felületéről visszaverődő úgynevezett "reflexfényeket" hívja életre. Ezen világossági értékek aránya nagyon fontos, pédául a főfény 100%-ához képest az alulról érkező reflexek csupán 20%-os értékűek. Amennyiben a tónusfokozatokat nem értékeljük ki gondosan, a kép egy furcsa torz jelleget ölt, ezt főleg egyes amatőr festők képein érjük tetten, ahol a csúcsfény egyenértékű a visszaverődő reflexfénnyel és a festmény mintha kifordulna önmagából. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése